Písmenočíslicový formát turba „Garrett“ (GTX28560RS)
Pro ukázku si zvolíme pokud možno co nejdelší označení nejvyšší modelové řady turba Garrett, abyste viděli ty hlavní „fejky“, které se šíří internetem.
zdroj: www.turbobygarrett.com
GT – Celkové tělo turbodmychadla prochází vývojem, mezi které patří různé vyztužení a hlavně zlepšení aerodynamiky. Celková konstrukce je robustnější (odolá větší zátěži) a je méně náchylná na tvoření prasklin.
X – Vylepšená turbínová kola (výrobce udává „kovaná“), která odolávají větší tepelné zátěži. Dále mají tyto kola menší náchylnost se „tepelně deformovat“. K této tepelné deformaci dochází při nedostatečném vychlazení turbodmychadla před vypnutím motoru.
Číselné hodnoty – udávají velikost turbínových kol, kterými je konkrétní turbo osazeno. Správný výběr je důležitý pro optimalizaci motoru (otáčky vs. požadovaný výkon).
R – vybavení turbodmychadel kuličkovými ložisky. Turba vybavena kuličkovými ložisky mají menší nárok na olejový průtok, tzn. použití „restriktoru“ je u většiny motorů nutností. Výhodou kuličkových ložisek je také méně se „zapékající olej“.
S – Toto označení využijí motory, které vyžadují vysoký průtok vzduchu. U obyčejných malorážek typu Uno Turbo, Punto GT je hodnota nepotřebná.